Epoka - Dwudziestolecie Mi臋dzywojenne

Masz problem z zapami臋taniem najwa偶niejszych informacji dotycz膮cych epoki dwudziestolecia mi臋dzywojennego, kt贸ra jest potrzebna do matury? Poznaj lepiej nasz膮 pomoc naukow膮 w PDF. W przypadku pyta艅 lub w膮tpliwo艣ci zach臋camy do kontaktu.

Epoka dwudziestolecie mi臋dzywojenne trwa艂a od 1918 roku (zako艅czenie I wojny 艣wiatowej) do 1939 roku (wybuch II wojny 艣wiatowej).

Nazwa dwudziestolecie mi臋dzywojenne odnosi si臋 do ram czasowych epoki i d艂ugo艣ci jej trwania.

Wybuch I wojny 艣wiatowej w 1914 roku wp艂yn膮艂 na powstanie nowych pr膮d贸w kulturalnych, nios膮cych rewolucyjne zmiany. Rozpad艂y si臋 cesarstwa, kt贸re uchodzi艂y za niezniszczalne, znikn膮艂 stary porz膮dek Europy i zmieni艂 si臋 uk艂ad si艂 politycznych. Zmieni艂y si臋 tak偶e wyznawane kodeksy moralne, do g艂osu dochodzi艂y inne ni偶 wcze艣niej warto艣ci. Pojawienie si臋 filmu i radia zapocz膮tkowa艂o dominacj臋 kultury audiowizualnej i rozw贸j tzw. kultury masowej (popularnej). W Polsce cieszono si臋 z odzyskania niepodleg艂o艣ci. Czasem jednak upada艂y kolejne rz膮dy, wzros艂o bezrobocie, robotnicy strajkowali spad艂a produkcja przemys艂owa.

Powie艣膰 psychologiczna – odmiana powie艣ci, kt贸rej g艂贸wnym tematem s膮 prze偶ycia wewn臋trzne bohatera, jego doznania, emocje, relacje z innymi lud藕mi i spos贸b odbierania 艣wiata.

Powie艣膰 awangardowa – zrywa z wyznacznikami literatury realistycznej, a wi臋c zniekszta艂ceniu ulegaj膮 kategorie takie, jak fikcja werystyczna, sp贸jno艣膰 akcji, logika przyczynowo – skutkowa wydarze艅.

Dramat awangardowy – cech膮 tego gatunku jest zerwanie z zasadami dramatu tradycyjnego. Czasoprzestrze艅 ulega tu zatem wyra藕nej deformacji, cz臋sto o cechach groteski lub absurdu. Akcja staje si臋 zbiorem lu藕nych epizod贸w, kt贸re nie s膮 ze sob膮 powi膮zane na zasadzie przyczynowo – skutkowej. Stylistyka dramatu awangardowego jest synkretyczn膮 mieszanin膮 r贸偶nych poetyk, cz臋sto przyjmuje posta膰 parodii i trawestacji. Oddaje ona przypadkowo艣膰 ludzkiego losu, absurd historii czy kryzys humanistycznych warto艣ci.

Tematyk膮 epoki dwudziestolecie mi臋dzywojenne jest miasto, codzienno艣膰, odzyskana niepodleg艂o艣膰 oraz rewolucja spo艂eczna.

Celami i cech膮 literatury dwudziestolecia mi臋dzywojennego jest mi臋dzy innymi diagnoza spo艂eczna – futuryzm oraz katastrofizm.

  • Szary cz艂owiek – niczym si臋 nie wyr贸偶nia, anonimowy, cz臋sto robotnik lub ch艂op.
  • Inteligent – wyobcowany ze spo艂ecze艅stwa.
  • Zwyk艂y cz艂owiek
  • Eksperymentator
  • Edmund Husserl – jego koncepcja poznania i metoda opisu zjawisk (fenomen贸w) fenomenologia. G艂osi艂 konieczno艣膰 鈥瀙owrotu do rzeczy鈥, czyli do bezpo艣redniego do艣wiadczenia tego, co dane. Wszelkie poj臋ciowe rozwa偶ania uzna艂 za bezsensowne. Nale偶a艂o zwr贸ci膰 si臋 w stron臋 艣wiadomo艣ci.
  • Oswald Spengler – autor 鈥瀂mierzchu Zachodu鈥, przedstawiciel katastrofizmu, g艂osz膮cego upadek kultury europejskiej. Krytycznie oceni艂 wsp贸艂czesno艣膰. Przewidywa艂 wszechw艂adz臋 pieni膮dza oraz gigantyczne skupiska anonimowych ludzi.
  • Martin Heidegger – przedstawiciel egzystencjalizmu, uzna艂, 偶e tylko cz艂owiek egzystuje, poniewa偶 jedynie on ma 艣wiadomo艣膰 w艂asnego istnienia, dzi臋ki czemu mo偶e skierowa膰 refleksje na samego siebie, mo偶e w艂asn膮 egzystencj臋 zaaprobowa膰 albo j膮 pot臋pi膰. Istot膮 ludzkiej egzystencji jest r贸wnie偶 zespolenie ze 艣wiatem innych ludzi oraz jego nakierowanie ku 艣mierci, b臋d膮cej nieodwo艂alnym ko艅cem. Wszystko, co trwa艂e, jest wymys艂em cz艂owieka: jest on otoczony przez nico艣膰. Cz艂owiek umiera w ka偶dym dniu swojego 偶ycia.

Podobaj膮 Ci si臋 podobne tre艣ci?

Zapisz si臋 do naszego newslettera i zdob膮膰 -20% zni偶ki na wszystkie opracowania! Wysy艂amy tylko warto艣ciowe tre艣ci dotycz膮ce matury z j臋zyka polskiego!

Kupon rabatowy -20%

Wykorzystaj -20% zni偶ki na wszystkie opracowania!聽

JPMATURA-20