Epoka - Barok
- W Europie od drugiej połowy XVI wieku do końca następnego stulecia.
- W Polsce epoka ta trwała od lat osiemdziesiątych XVI w. po początek wieku XVIII.
- Kazanie
- List
- Epos
Kazanie – gatunek literatury stosowanej, przemowa wygłaszana zwykle przez osobę duchowną wyznania chrześcijańskiego, która ma za zadanie nauczanie i przekazanie treści religijnych.
List – gatunek literatury stosowanej, pisemna wiadomość wysyłana przez jedną osobę (nadawcę) do drugiej (adresata). Tradycyjny list to wiadomość zapisana na kartce (kartkach) papieru i zapieczętowana lub wysłana do adresata w kopercie.
Epos – jeden z głównych i najstarszych gatunków epiki. Obejmuje utwory najczęściej poetyckie, rzadziej tworzone prozą, ukazujące dzieje życia legendarnych, częściowo lub całkiem historycznych bohaterów, na tle wydarzeń przełomowych dla danego narodu. Często opowiadają nie tylko o postaciach ludzkich, ale też boskich, magicznych czy demonicznych.
- Manieryzm – kierunek, który pojawił się w pierwszej połowie XVI wieku we Włoszech, obfitujący w nieproporcjonalnie i skomplikowane formy oraz podejmujący wyszukane tematy. Jego cechy to przesadna ekspresja, czyli uzewnętrznienie przeżyć, zachwianie harmonii, deformacja postaci oraz nierealna kolorystyka.
- Sarmata – szlachcic – ziemianin, tradycjonalista, gorliwy katolik, patriota, dobry kompan do bitki i do wypitki.
- Dworak – wyrafinowany, wielbiciel życia i uciech dworskich, skłonny do refleksji.
- Vanitas – wszystko marność.
- Bojowanie – życie jest walką.
- Et in Arkadia ego – jestem nawet w Arkadii – śmierć czai się wszędzie.
- Peter Paul Rubens – malarz, autor m.in. „Trzech Gracji”, „Podniesienia krzyża”, malował kobiety o obfitych kształtach (tzw. rubensowskie kształty).
- Rembrandt van Rijn – malarz, autor m.in. „Lekcji anatomii doktora Tulpa”, „Powrotu syna marnotrawnego”, mistrzowsko wykorzystywał światłocień.
- Michelangelo Caravaggio – malarz, autor m.in. „Złożenia do grobu”, jego dzieła charakteryzują się niezwykłym napięciem dramatycznym.
- Marinizm – nurt literacki, zgodnie z którym autor dbał o kunsztowność i dworską elegancję utworu, zaskakiwał czytelnika niezwykłym językiem, wyszukiwanymi zabiegami stylistycznymi oraz oryginalnymi skojarzeniami. Nazwa nurtu wywodzi się od włoskiego poety Giambattisty Marina. Polskim przedstawicielem tego nurtu był Jan Andrzej Morsztyn.
- Konceptyzm – podporządkowanie utworu zaskoczeniu czytelnika, które poeta chciał osiągnąć dzięki wyjątkowemu pomysłowi.
- Styl makaroniczny – charakterystyczne dla polszczyzny barokowej nagromadzenie wtrętów łacińskich. Makaronizmy pojawiają się m.in. w „Pamiętnikach” Jana Chryzostoma Paska.